detaljerad recension av en fenomenal läsare. Recensioner av boken PRS-T3

Den nya boken från Sony, å ena sidan, liknar de gamla modellerna, men är i själva verket grundaren till en ny riktning. Det är konstigt, men på företagets amerikanska hemsida finns inga andra läsare (vi pratar om PRS-serien), bara T1 i olika varianter. Egentligen heter modellen Reader Wi-Fi, tydligen bestämde de sig för att göra livet enklare för användarna. Detta är god praxis. Och boken i sig väcker extremt positiva känslor, om man inte tar hänsyn till några av de grova kanterna som är karakteristiska för Sony-böcker, främst när det gäller format.

Design, konstruktion

Den senaste tiden har mer än ett dussin böcker passerat mina händer, du kan hitta recensioner på hemsidan. Jag sa och fortsätter att säga, om du gillar bra saker så ska du välja Amazon och Sony e-läsare, allt annat kan stödja en massa format, fungera längre och vara bättre än Kindle eller PRS i alla avseenden. Men du kommer inte att få känslan av saken i dina händer. Detta är en hård marknad verklighet, designen av läsare för det mesta är frånvarande som en klass, samma grå hantverk. I princip har en e-läsare länge blivit ett hushållsredskap, och du kommer knappast att tänka på mikrovågsugnens utseende - men läsaren är förmodligen i dina händer oftare. Därför skulle jag personligen välja det bästa som finns på marknaden, inklusive utseendemässigt.

Boken i fråga kommer i en mycket kompakt förpackning, bokstavligen inte en enda extra millimeter. Inga jättestora lådor. Satsen innehåller allt du behöver, tyvärr finns det ingen nätverksadapter, inget skydd. Men det finns en penna, även om när man arbetar med skärmen är det fullt möjligt att klara sig utan den. Det första man lägger märke till är att boken är väldigt liten och lätt får plats i en jackficka. Vintern kommer snart, och alla i Ryssland kommer att bära ytterkläder. När läsaren är i viloläge visas omslaget till boken du läser på skärmen. Kroppen är gjord av blank svart plast, baksidan är sammetslen, prylen är väldigt trevlig att hålla i händerna. Det finns en metallinsats under displayen, höljet knarrar inte när det komprimeras. På den nedre änden finns en microUSB-kontakt, ett minijack, på den vänstra änden finns en plats för ett microSD-minneskort, täckt med en plugg.




Jag vill berömma Sonys designers å ena sidan, det finns likheter med gamla modeller. Å andra sidan, konstigt nog, har PRS-T1 sitt eget ansikte, boken är olik allt annat och den är trevlig att hålla i händerna. Saken är som den är. Det är inte så tunt, det är mer en visuell effekt på grund av de avfasade kanterna, men även knapparna här är gjorda klokt, på vissa sätt påminner till och med PRS-T1 om Sony Ericssons smartphones.



Mått 111 x 172 x 9 mm, vikt 168 gram. Skärmen är gjord i jämnhöjd med kroppen; den glansiga plasten runt den blir naturligt smutsig, men det märks inte särskilt mycket. Tydligen bestämde de sig för att förstärka området under skärmen med metall, eftersom knapparna är placerade där. Förutom den svarta boken finns det även en röd, vit och vit med strass. Den officiella webbplatsen har flera märkestillbehör, såsom bakgrundsbelysta fodral, laddare och presentkort.



Visa

Skärmens diagonal (Pearl används här) är sex tum, upplösning 600 x 800 pixlar, 16 nyanser av grått, Clear Touch Infrared Technology stöds. Vad är det och varför är det nödvändigt? Till exempel, redan bekanta gester för att zooma in stöds bara "sprid" sidan med fingrarna. Det finns sant att det finns en fallgrop här: en sidsymbol och en förstoringsikon visas i det nedre högra hörnet, och för att bli av med detta måste du trycka på menyknappen. Du kan också "knacka" och hålla fingret på valfritt ord, en länk till en ordbok med en förklaring visas längst ner på skärmen, plus en sökmeny i Wikipedia eller Google, lägga till en anteckning, markera.



Enligt min mening är skärmen nära idealisk. Inte stor och inte liten, kontrasterande, det finns stora möjligheter att välja storlek och typ av teckensnitt. Till exempel, om allt i de gamla böckerna med dimensioner var militärstil, en-två och gjort, så finns det redan åtta "divisioner" här. Samtidigt, genom att leka med teckensnitt, kan du enkelt uppnå den perfekta displayen för din älskade.



Kontrollera

Längst ner finns en strömknapp och en återställningsknapp gömda i fodralet. Under skärmen finns knappar för att bläddra, gå till huvudmenyn, gå tillbaka, ta fram en meny för ett visst program. Det finns inga volymknappar. Skärmen är väldigt bekväm att använda, handskriftsinmatning stöds, här behöver du pennan som ingår i satsen. Du kan skriva in webbadresser på tangentbordet med fingret utan problem, förseningarna är minimala. I allmänhet skapas intrycket som om man arbetar med en smartphone. Intressant upplevelse.



Men för en bok är lättheten att bläddra när du håller prylen med en hand viktigare. Allt är inte självklart här. Om du till exempel håller PRS-T1 i din högra hand är det bekvämare att flytta från sida till sida genom att dra fingret över skärmen. Sidorna går igenom väldigt snabbt, det är svårt att göra fel, så allt är bra. Men om du håller boken i din vänstra hand, kommer det att vara bekvämare att använda knapparna. Jag gillade verkligen den exakta, mjuka rörelsen. Det syns att de jobbade hårt på knapparna och på tryckkraften.

Det finns en miniatyrljusindikator bredvid strömknappen, den skadar inte ögonen och är i allmänhet nästan osynlig.

Webbläsare och Wi-Fi

Boken har Wi-Fi och har följaktligen en webbläsare. Det finns inte bara en webbläsare, utan den här webbläsaren kan användas. Den skalar snabbt sajter, laddning kräver inte ett ögonblicks tystnad med en cigarett och kaffe, information visas korrekt, tack vare multitouch-stöd är det lätt att "sprida" sidan för att titta på något mer noggrant. Boken upptäcker snabbt åtkomstpunkter, kommer ihåg lösenord och ansluter automatiskt till ett bekant nätverk när det är i åtkomstzonen. I princip behövs Wi-Fi-stöd, det verkar, för att gå och köpa böcker i märket Reader Store för Ryssland är detta inte särskilt relevant. Men det finns länkar till offentliga bibliotek och Google Books.

Ytterligare funktioner

Boken har en spelare, omslag visas, allt är som gamla Sony-läsare, typisk funktionalitet. Jag tror inte att ägare kommer att lyssna på musik hela tiden. Också skapa anteckningar, ett program för att rita eller skriva några planer på att ta över världen - det är bäst att skriva med en penna. En ordbok, ett program för att titta på bilder, allt är som de tidigare böckerna.

Menyn innehåller länkar till köpta tidskrifter och böcker, omslagen till böcker och den senast öppnade visas på skrivbordet, i den övre delen finns indikatorer för batteriladdning och Wi-Fi på, det är synd att tiden inte visas . När du läser syns inte indikatorerna alls, det är konstigt. Om du vill läsa instruktionerna för att använda boken, leta då efter manualen mitt bland böckerna, den ingår inte i satsen.

Format och böcker

Jag fick ett amerikanskt prov utan ryska språket, jag tror att hantverkarna snart tar hand om detta. Det virtuella tangentbordet är engelska och så vidare. Stöder ePub, PDF, TXT-format, jag försökte ladda upp flera ePub-böcker nedladdade från webben. Som du kan se visas omslag och titlar på ryska korrekt, och det finns inga problem med att läsa. Formatering, som alltid med Sony-läsare, är lite konstigt, innehållet visas. Kort sagt, allt är bra. Du kan klara dig utan konvertering - naturligtvis bara om du inte har ett enormt bibliotek i FB2. Jag försökte också ladda en PDF, en stor manual för en Casio-klocka, i minnet. Storleken är liten, som du kan se, i menyn kan du byta vy till landskap, då är instruktionerna mycket bekvämare att läsa. Det är bara svårt att läsa något, ritningen är inte särskilt snabb, det tar tid. Det finns ingen positionssensor här, vilket inte är särskilt bra. Efter att ha ritat kan du läsa de små bokstäverna, men plötsligt kan du inte återgå till horisontellt läge. Dessutom gäller detta bara PDF med vanliga böcker i ePub är allt i sin ordning. Enligt min åsikt är T1 inte idealiskt för PDF, speciellt om du är intresserad av att läsa och använda diverse dokumentation.




Minne

Cirka 1,3 GB minne är tillgängligt för användaren, microSD-kort upp till 32 GB stöds. Enligt min mening räcker det inbyggda lagringsutrymmet för de flesta användare under hela tiden boken används, speciellt om du inte fyller minnet med musik.

Öppettider

De lovar en månad av "liv", enligt min mening är detta en bra indikator - dessutom ganska nära verkligheten. Menyn har en möjlighet att stänga av boken helt, och det finns även ett viloläge när omslaget visas på skärmen.


Slutsatser

Bokinställningarna är enkla, det finns inget speciellt här. I genomsnitt kostar en bok i Moskva cirka nio tusen rubel. I USA cirka 150 dollar. För tillfället har vi den typiska överbetalningen för en ny produkt, då kommer priserna att lägga sig.

Den viktigaste delen av recensionen är sammanfattningen. Jag tyckte verkligen om boken och är imponerad av det arbete som gjorts på Sony. En av få enheter där allt är väldigt smidigt, smidigt, snabbt och behagligt. Låt oss titta på proffsen:

  • Originaldesign, bra material, montering. Boken får lätt plats i en jackficka, i alla fall min
  • Underbar skärm, multitouch stöds
  • Lång batteritid
  • För första gången ser jag en vanlig webbläsare i en bok - dessutom är det inte svårt att ladda ner en bok från Internet och öppna den i en "läsare". Underbar
  • Boken är "snabb", det gäller bläddring, arbete med menyn och allt annat - förseningarna är omärkliga
  • Allt är i sin ordning med kontrollerna, du kan bläddra igenom både med knappar och med funktionerna i pekskärmen
  • Handskriftsinput är väl implementerat, det är fullt möjligt att skriva korta anteckningar, PM och göra upp handlingsplaner
  • Du kan läsa filer i ePub-format utan konvertering, ryska språket stöds

Det finns också nackdelar:

  • Tiden visas inte i indikatorraden. Batteriladdningsindikatorn är inte synlig under avläsning
  • PDF-läsning är inte implementerat särskilt bra
  • Inte alla bokformat stöds
  • Leveranssetet innehåller ingen nätverksadapter eller fodral.
  • Ändå är plasten (både fram och bak) lätt smutsig, tänk på

Det är med stor glädje jag rekommenderar den här boken till dig och jag vill säga en sak: Sony kunde samla alla sina många års erfarenhet i en enhet. Enkel meny, bekvämt format, cool design, bra papper, PRS-T1 är ett nöje att använda. Den här lilla boken kommer förmodligen att få dig att titta på e-läsare på ett nytt sätt, speciellt om du tidigare har använt någon sorts Inchi och andra billiga enheter av samma typ.

Sergey Kuzmin ()

Information om märke, modell och alternativa namn på den specifika enheten, om tillgänglig.

Design

Information om enhetens mått och vikt, presenterad i olika måttenheter. Material som används, erbjudna färger, certifikat.

Bredd

Breddinformation - hänvisar till enhetens horisontella sida i dess standardorientering under användning.

110 mm (millimeter)
11 cm (centimeter)
0,36 fot (fot)
4,33 tum (tum)
Höjd

Höjdinformation - hänvisar till enhetens vertikala sida i dess standardorientering under användning.

173 mm (millimeter)
17,3 cm (centimeter)
0,57 fot (fot)
6,81 tum (tum)
Tjocklek

Information om enhetens tjocklek i olika måttenheter.

8,9 mm (millimeter)
0,89 cm (centimeter)
0,03 fot (fot)
0,35 tum (tum)
Vikt

Information om enhetens vikt i olika måttenheter.

164 g (gram)
0,36 lbs
5,78 oz (ounces)
Volym

Enhetens ungefärliga volym, beräknad utifrån de dimensioner som tillhandahålls av tillverkaren. Avser enheter med formen av en rektangulär parallellepiped.

169,37 cm³ (kubikcentimeter)
10,29 tum³ (kubiktum)
Färger

Information om de färger som denna enhet säljs i.

Svart
Röd
Vit

SoC (System on Chip)

Ett system på ett chip (SoC) innehåller alla de viktigaste hårdvarukomponenterna i en mobil enhet på ett chip.

SoC (System on Chip)

Ett system på ett chip (SoC) integrerar olika hårdvarukomponenter, såsom en processor, grafikprocessor, minne, kringutrustning, gränssnitt, etc., såväl som den programvara som är nödvändig för deras drift.

Freescale i.MX508
Behandla

Information om den tekniska process genom vilken chipet tillverkas. Nanometer mäter halva avståndet mellan elementen i processorn.

65 nm (nanometer)
Processor (CPU)

Den primära funktionen för en mobil enhets processor (CPU) är att tolka och exekvera instruktioner som finns i mjukvaruapplikationer.

ARM Cortex-A8
Processorstorlek

Storleken (i bitar) på en processor bestäms av storleken (i bitar) på registren, adressbussarna och databussarna. 64-bitars processorer har högre prestanda jämfört med 32-bitars processorer, som i sin tur är kraftfullare än 16-bitars processorer.

32 bitar
Instruktionsuppsättning arkitektur

Instruktioner är kommandon med vilka programvaran ställer in/styr processorns funktion. Information om instruktionsuppsättningen (ISA) som processorn kan utföra.

ARMv7-A
Nivå 1 cache (L1)

Cacheminne används av processorn för att minska åtkomsttiden till mer frekvent använda data och instruktioner. L1 (nivå 1) cache är liten i storlek och fungerar mycket snabbare än både systemminne och andra cachenivåer. Om processorn inte hittar den begärda datan i L1, fortsätter den att leta efter den i L2-cachen. På vissa processorer utförs denna sökning samtidigt i L1 och L2.

32 kB + 32 kB (kilobyte)
Nivå 2 cache (L2)

L2 (nivå 2) cache är långsammare än L1 cache, men i gengäld har den en högre kapacitet, vilket gör att den kan cache mer data. Det är, precis som L1, mycket snabbare än systemminnet (RAM). Om processorn inte hittar den begärda datan i L2, fortsätter den att leta efter den i L3-cachen (om tillgänglig) eller i RAM-minnet.

256 kB (kilobyte)
0,25 MB (megabyte)
Antal processorkärnor

Processorns kärna exekverar programvaruinstruktioner. Det finns processorer med en, två eller flera kärnor. Att ha fler kärnor ökar prestandan genom att flera instruktioner kan utföras parallellt.

1
CPU klockhastighet

En processors klockhastighet beskriver dess hastighet i termer av cykler per sekund. Det mäts i megahertz (MHz) eller gigahertz (GHz).

800 MHz (megahertz)
Mängd RAM (Random Access Memory)

Random Access Memory (RAM) används av operativsystemet och alla installerade applikationer. Data som lagras i RAM-minnet försvinner efter att enheten stängs av eller startas om.

512 MB (megabyte)

Inbyggt minne

Varje mobil enhet har inbyggt (ej flyttbart) minne med en fast kapacitet.

Minneskort

Minneskort används i mobila enheter för att öka lagringskapaciteten för lagring av data.

Skärm

Skärmen på en mobil enhet kännetecknas av dess teknologi, upplösning, pixeltäthet, diagonallängd, färgdjup, etc.

Typ/teknik

En av de viktigaste egenskaperna hos skärmen är den teknik som den är gjord av och som kvaliteten på informationsbilden direkt beror på.

E Ink Pearl
Diagonal

För mobila enheter uttrycks skärmstorleken som längden på dess diagonal, mätt i tum.

6 tum (tum)
152,4 mm (millimeter)
15,24 cm (centimeter)
Bredd

Ungefärlig skärmbredd

3,6 tum (tum)
91,44 mm (millimeter)
9,14 cm (centimeter)
Höjd

Ungefärlig skärmhöjd

4,8 tum (tum)
121,92 mm (millimeter)
12,19 cm (centimeter)
Bildförhållande

Förhållandet mellan dimensionerna på långsidan av skärmen och dess kortsida

1.333:1
4:3
Tillstånd

Skärmupplösning visar antalet pixlar vertikalt och horisontellt på skärmen. Högre upplösning betyder tydligare bilddetaljer.

600 x 800 pixlar
Pixeldensitet

Information om antalet pixlar per centimeter eller tum på skärmen. Högre densitet gör att information kan visas på skärmen med tydligare detaljer.

167 ppi (pixlar per tum)
65 ppcm (pixlar per centimeter)
Skärmområde

Ungefärlig procentandel av skärmytan som upptas av skärmen på enhetens framsida.

58,77 % (procent)
Andra egenskaper

Information om andra skärmfunktioner och egenskaper.

Kapacitiv
Multi-touch
Skärmskärmar - 16
Tydlig infraröd pekskärm

WiFi

Wi-Fi är en teknik som tillhandahåller trådlös kommunikation för att överföra data över nära avstånd mellan olika enheter.

USB

USB (Universal Serial Bus) är en industristandard som tillåter olika elektroniska enheter att utbyta data.

Hörlursuttag

Detta är en ljudkontakt, även kallad ljudjack. Den mest använda standarden i mobila enheter är 3,5 mm hörlursuttaget.

Ansluta enheter

Information om andra viktiga anslutningstekniker som stöds av din enhet.

Webbläsare

En webbläsare är ett program för att komma åt och visa information på Internet.

Detaljerad recension av en fenomenal läsare

14.03.2012

CR har en egen bokhylla och filhanterare. Genomförandet av dessa två element är helt enkelt underbart. "Här är den, här är den, mina drömmars bokhylla..." (c). Till varje bok finns omslag, författare, titel, namn, filtyp och storlek, och slutligen % läst och datum för senaste öppning. Sök- och sorteringsfunktioner finns givetvis.

CR tar lite längre tid att öppna filer än standardprogrammet för bokläsning. Detta är förståeligt; avancerad formatering och inbyggda stilar används. Programmets gränssnitt är mer informativt jämfört med Sonys e-läsare. Överst på sidan visas verkets titel, sidnummer, batteriindikator och... en klocka!

Med författarens design och avstavning, som du kan se från skärmdumparna, är allt i perfekt ordning. Men om du inte gillar hur författaren till den elektroniska filen har designat det här eller det elementet i boken (titel, abstrakt, epigraf), kan du korrigera det manuellt via menyn - det finns inställningar för nästan alla element.

En annan trevlig skillnad mellan CoolReader och den inbyggda läsaren är stöd för typsnitt från tredje part. Slutligen kunde jag implementera min favorit Georgia EInk, som jag träffade medan jag fortfarande läste på Onext, och blev helt förälskad med Iriver Story texten blev som vanligt tydlig och kontrastrik Nej, jag kämpar inte för det här typsnittet, det finns tillräckligt med anständiga typsnitt på Internet, till exempel Kindle eller Libertion, jag gillade bara "Georgia" mest för sin stil och jag är det. redan van vid det Det finns gott om inställningar för typsnitt i menyn, förutom att vara mer flexibel i den inbyggda läsaren kan du justera teckenstorleken (från 12 till 72 punkter), det finns ett alternativ för linje. mellanrum, utrymmesbredd, djärvhet, etc.

Genom menyn kan du också ställa in mängden indrag från skärmens kant, ändra skärmorienteringen och antalet textkolumner på sidan, justera färgen på texten och bakgrunden, upp till detta:

Generellt sett, när det gäller antalet inställningar för allt, kommer CoolReader att tillfredsställa även den mest kräsna läsaren.

Jag gillade att läskontrollen i programmet kan anpassas för att passa din smak och dina behov. Du kan tilldela rullningsknapparnas funktioner (tre typer av tryck stöds - kort, lång, dubbel). Som standard är pekskärmen "uppdelad" i nio tryckzoner, som var och en kan anpassas. Tryckzoner är en mycket bekväm sak du kan hålla läsaren med en hand och använda fingret för att vända blad.

Text på sidan kan väljas genom att dubbelklicka. När du har valt önskat fragment eller ord kan du lägga till ett bokmärke, anteckning eller hitta dess översättning/innebörd i ordboken. CoolReader stöder integration med översättare som ColorDict (här är länken), FORA Dictionary (här är länken) och ett antal andra. De väljs via läsarmenyn. Colordict ingår redan i expansionspaket. Förutom engelska-ryska och ryska-engelska stöds ett stort antal översättningsanvisningar och förklarande ordböcker. Ordboksdatabaserna StarDict och Lingvo fungerar. Först använde jag Colordict, men nu bytte jag till Fora, eftersom... Färg går inte bra överens med ordformer, till exempel går det inte att hitta ett ord i plural. Fora märkte inte sådana problem. Det är förstås synd att Coolreader inte implementerar ett sådant "trick" som översättning längst ner på sidan (som en standardläsare) eller interlinjär översättning, men jag tror att det är en tidsfråga.

Jag gillade Coolreaders stöd för onlinebokkataloger (OPDS) - du behöver inte starta en webbläsare och ladda ner en bok, slå bara på Wi-Fi, välj en onlinekatalog i Utforskaren och all läsning kommer att visas som om den var redan inläst i läsarens minne - du kan öppna boken du gillar och läsa!

För att läsa skannade PDF- och DjVu-filer använder jag Orion Viewer-applikationen. Den, liksom CoolReader, stöder integration med det proprietära Sony-skalet, rullning med hjälp av rullningsknapparna och tryckzoner på skärmen - vilket idag skiljer den från andra program som fungerar med dessa "tunga" format. Det finns funktioner för att beskära fält och skalning, där sidan är uppdelad i flera fragment, men till skillnad från Sonys program är växling mellan fragment implementerat adekvat. Bland nackdelarna: procentuell beskärning av fält är inte särskilt bekväm, ibland tar det lång tid att välja önskat värde slumpmässigt, dokumentinnehållet fungerar inte, det finns inga inställningar för textens ljusstyrka, som en standardläsare - detta är ibland nödvändigt för skannade PDF- och DjVu-filer. Men med tanke på hur programmet förfinas intensivt tror jag att dessa brister snart kommer att elimineras.

För att se Office 2007-2010-dokument och anteckningar använder jag paketet Documents To Go. Den migrerade till Sonya från min surfplatta. Detta är en av de snabbaste och mest funktionella kontorssviterna på Android. Word-modulen har alla nödvändiga funktioner för att redigera teckensnitt (storlek, typsnitt, stil, densitet, färg, etc.) och stycken (alla typer av indrag och justeringar, som i det "stora" kontoret), det finns fotnoter/slutnoter, övergång till sidan, bokmärken. Visa och redigera inbäddade grafer, tabeller, bilder, hyperlänkar, textanteckningar, etc. I Excel-modulen kan du visa och redigera kalkylblad, det finns ett minimum av funktioner för redigering och alla nödvändiga formler, och de är russifierade, som i vanlig MS Excel! En intressant funktion i PDF-modulen i detta paket är återflödesläget, där text och bilder visas separat på sidan. Det finns också skalning och beskärning av fält. Det finns bokmärken och navigering till sidan efter nummer. Det här paketet är bra för alla, men de hårda rullningsknapparna och sida-för-sida-rullning genom att trycka på skärmen fungerar inte i det, det finns bara ett rullningsläge, där sidorna rullar vertikalt.

Filhanteraren. Jag använder EStrongs Explorer. Den här hanteraren är installerad på min surfplatta och jag gillar den verkligen. Även på den svartvita Eink-skärmen ser dess gränssnitt bra ut. Den stöder alla grundläggande åtgärder med filer och har en inbyggd grafikvisare, textredigerare, arkiverare (zip och rar), applikationshanterare och till och med root explorer, som låter dig se och redigera innehållet i systemmappar.

Ja, förresten, om roten. Den kan erhållas genom att flasha läsaren med ett specialpaket (sytt ovanpå valfritt firmware- och expansionspaket). Varför behöver du root-åtkomst på en bok? Tja, personligen, för det första, behövde jag det för att ansluta T1 via Wi-Fi till min Symbian-smarttelefon, annars är du inte alltid i Wi-Fi-täckningsområdet, men det finns en mobilnätverkssignal nästan överallt. Om de trådlösa modulerna på två Android-enheter är mycket goda vänner med varandra, förutsatt att en av dem kan fungera som en åtkomstpunkt, måste ägarna av Symbian-enheter dansa med en tamburin. Om det här handlar om dig, så har jag lagt upp instruktioner om hur man ansluter Android till Symbian (för en surfplatta), för T1 görs det på samma sätt.

För det andra, med root, ville jag ta bort några systemapplikationer och rudiment som finns kvar från Android-telefondelen för att frigöra RAM och minne för att installera applikationer.

För det tredje krävs root-åtkomst för att installera Link2SD-programmet på läsaren, som låter dig flytta applikationer till ett minneskort. Inledningsvis har Android 2.2 OS-versionen förinstallerad på T1 inte App2SD-skriptet och följaktligen fungerar inte funktionen att överföra applikationer till ett SD-kort med systemet. Och det egna minnet som tilldelats för att installera applikationer, som jag redan har noterat, är katastrofalt litet. Link2SD-programmet använder sina egna algoritmer för att överföra applikationer och överför dem endast till en speciellt skapad Linux-partition på minneskortet (ext2), så jag fick pilla lite med att partitionera om minneskortet. Efter sådana manipulationer överfördes alla resurskrävande applikationer framgångsrikt till SD-kortet och förblev i drift. Detta program, utan tvekan användbart för T1, kan hittas på Market eller i 4pda-programkatalogen (det finns detaljerade instruktioner).

Bargenvägar. Det här programmet låter dig placera ikoner för de mest populära programmen i meddelandepanelen och ringa dem medan du är i valfri meny eller e-läsarskärm.

Ett utmärkt alternativ till standardprogrammet för att lyssna på musik är applikationerna PowerAMP (betald) och TTPod (gratis). Båda har en equalizer och en förförstärkare som gör att du kan öka volymnivån något och förbättra ljudkvaliteten. För att lyssna på ljudböcker är det bättre att välja något specialiserat. Jag använder MortPlayer Audiobooks. Den här spelaren skiljer sig från "vanliga" genom att stödja bokmärken för ljudfiler och komma ihåg uppspelningspositionen.

För att växla mellan program som körs och tvinga dem att stängas använder jag programmet Systempanel. Av alla de olika uppgiftsdödare/uppgiftshanterare utmärker sig denna genom att den visar inte bara minnet som används av en specifik applikation, utan även processorbelastningen. Med hjälp av diagram visar den den totala förbrukningen av systemresurser, har ett inbyggt övervakningsverktyg och ett programavinstallationsprogram.

Det var i princip allt jag ville berätta om denna extraordinära e-bok. Sony har utan tvekan lyckats skapa och lansera en underbar produkt som harmoniskt kombinerar ett elegant utseende, tunnhet och kompakthet, en produktiv teknisk del, bra funktionalitet ur lådan och den kraftfulla mjukvarupotentialen hos Android OS. Visst finns det en del missräkningar - det finns några små flugor i salvan, som dock inte förstör honungssmaken.

Vilka brister märktes?

Ett par gånger frös läsaren på grund av e-boksfiler skapade med fel. Pekskärmen "hoppade" sidor när man bläddrade, men efter att ha flashat boken med en ny version av programvaran försvann detta fel.

Försök att jämföra den här enheten med andra modeller du har använt.

Under berättelsens gång jämförde jag faktiskt T1 med min andra e-bok - Iriver Story. Sonya är överlägsen Iriver i nästan alla avseenden: den är lättare, mer kompakt, har en mer avancerad skärm och mer kraftfull hårdvara, T1:s inbyggda programvara är bättre utvecklad och kan utökas tack vare funktionerna i Android OS.

På berättelsesidan finns det ett större antal filer som stöds ur lådan, snabbare laddning av skalet efter påslagning, närvaron av ett lock ingår och nästan halva priset (för tillfället).

Vad mer kan du säga?

Framtiden tillhör e-böcker på Android OS!

10 poäng. Jag gav inte det högsta betyget till någon av de enheter som jag lämnade recensioner om på den här portalen. Det är dags att fixa det ☺. Inte för att det är nödvändigt, utan för att PRS-T1 verkligen förtjänar högsta betyg. Jag kan rekommendera den här boken till både tillfälliga och avancerade läsare som ofta använder olika läsinställningar. Om du omedelbart vill använda all funktionalitet som anges i den sista delen av min recensionshistoria, råder jag dig att köpa den amerikanska versionen av e-boken, eftersom För närvarande är det bara det som stöder ändringarna som anges i texten till recensionen och installationen av programvara från tredje part. Det är sant att du i det här fallet inte kommer att ha en officiell garanti från Sony, utan bara från butiken där boken köptes. Om man ska betala för mycket 2-2,5 tusen rubel (detta är nu skillnaden i kostnad mellan en "grå" bok och en bok som är certifierad för Ryska federationen), kommer alla att bestämma sig själva.


Den totala populariteten för e-böcker från Amazon betyder inte att andra e-läsartillverkare inte har någon chans att lyckas. Sony har lyckats lansera en lättare, tunnare och mer prisvärd enhet på marknaden, som inte bara inte är sämre i funktionalitet, utan till och med på något sätt överlägsen huvudkonkurrenten Amazon Kindle 4 Touch. Som vanligt är inte allt i denna rivalitet så lätt och enkelt, så låt oss lära känna hjälten i vår recension - Sony Reader PRS-T1.


Och jag skulle vilja börja materialet med en kort historisk utflykt. Även om Amazon-produkter för närvarande är så populära att beteckningen på dess modelllinje har blivit ett känt namn i många länder, låt oss komma ihåg att Sony var först med att komma in på marknaden, som då precis började utvecklas. Jag är säker på att för många av dem som läser dessa rader började deras bekantskap med enheter baserade på elektroniskt papper med Sony Reader PRS-500, som tillkännagavs redan 2006. Modellutbudet för japanska läsare uppdaterades systematiskt och under 2009 och 2010 introducerade företaget tre modeller av olika formfaktorer och utrustningsnivåer på marknaden samtidigt. Men i september förra året återgick Sony igen till sin ursprungliga taktik att släppa en enda modell. Är detta bra eller dåligt? Å ena sidan kommer tillverkaren nu inte att kunna tillfredsställa behoven hos de användare som behövde kompakta och relativt billiga 5-tumsläsare eller tvärtom var villiga att betala märkbart mer för stora 7-tumsmodeller. Å andra sidan, om vi kommer ihåg den knappa populariteten för andra formfaktorer förutom de facto standard 6-tums, så verkar Sonys beslut inte längre så orättfärdigt.

Låt oss nu prata om konkurrensens huvudsakliga verktyg - kostnad (vi pratar om den nivå som rekommenderas för den amerikanska marknaden). Vid tidpunkten för tillkännagivandet Sony Reader PRS-T1 kostade $150, men efter lanseringen av en identiskt utrustad Touch med en prislapp på $139, sänkte det japanska företaget priset till $129. Det är värt att nämna att läsaren från Amazon kan köpas för $99 (subventionerad version), liksom Barnes & Noble NOOK Simple Touch Reader. Men om du behöver en pekskärmsmodell med kortläsare och ljudspelare så finns det helt enkelt inget rimligt alternativ till Sony Reader PRS-T1. Och slutligen, den viktigaste fördelen med den här läsaren i entusiasters ögon är att den kör Android OS, vilket innebär att det inte är svårt att uppgradera programvaran (för instruktioner, besök relevanta forum).

Komplett set, belyst lock

Modell Sony Reader PRS-T1 kommer i en ultratunn låda, gjord i färgerna som är traditionella för denna linje. Dessa tre färger används för att designa modellerna - elegant vit, feminin röd och klassisk svart. Förutom själva läsaren innehåller paketet dokumentation, en USB/micro-USB-kabel och en rolig plastpenna. Dess rygg är tillplattad och böjd till en klämma så att den kan bäras som en vanlig penna. Det finns inget speciellt hål för pennan i läsarkroppen, som det var med Sony Reader PRS-700. Laddaren och fodralet ingår traditionellt inte i satsen, de erbjuds som tillval och är ganska dyra. Till exempel på den amerikanska marknaden kostar laddning 20 dollar, ett vanligt skydd kostar 28 och med inbyggt bakgrundsbelysning kostar det 50, våra priser är ännu högre.

Basen på detta fodral är gjord av flexibel plast med ett filtfoder inuti som skyddar läsarens baksida från repor. Hela yttersidan av locket är trimmat med läder, medan dess främre del är "monterad" av flera lager läder och dekorerad med en pärlemorinlägg. Som ett resultat visar sig den övre delen vara för flexibel för seriöst skydd av skärmen, bara de höga sidorna av basen räddar den. Dess insida är också kantad med läder med en karakteristisk urtagning för ett knappblock. Sony Reader PRS-T1 Den är fixerad i locket på grund av sin flexibla nedre del, fästet ser ganska pålitligt ut. Det är omöjligt att ta bort läsaren av misstag, för att göra detta måste du frigöra hörnen av fodralet en efter en. LED-lampan inbyggd i höljet drivs av ett AAA-batteri, som räcker i 19 timmar. Lampan börjar lysa så fort du tar ut den ur motsvarande spår. Den flexibla stången och det roterande fästet gör att du kan anpassa belysningens karaktär för att passa alla förhållanden. För att undvika bländning, rikta inte strålen direkt mot skärmen eller dess blanka kant.

Design

Låt oss nu gå vidare till beskrivningen av själva enheten. Till skillnad från alla sina föregångare är PRS-T1:s kaross inte gjord av aluminium, utan av en mycket mer vardaglig plast. Detta alternativ gjorde det möjligt att avsevärt minska läsarens vikt, men nykomlingen förlorade oåterkalleligt den chica som är inneboende i tidigare modeller av Sony Reader-linjen.

Frontpanelen är gjord av blank plast i den vita versionen, fingeravtryck syns inte på den, men i svart och rött blir situationen med smuts troligen värre. Bredden på Sony Reader är något smalare än Kindle 4, men på grund av den dekorativa metallinsatsen och den halvcirkelformade böjningen av underkanten är den märkbart längre. Under skärmen finns fem bekanta hårdvaruknappar: bakåt, framåt, hem, bakåt, meny - medan huvuddelen av kontrollprocessen är tilldelad pekskärmen.

Fodralets botten är gjord av plast med mjuk beläggning. Huvuddelen av locket är platt och bara närmare sidorna finns avrundningar, och i den övre delen finns ett märkbart snitt. På vänster sida finns en microSD-kortläsare täckt med en plugg, och på botten finns en uppsättning standardkontakter och knappar. Det första är ett försänkt återställningshål, sedan finns det mikro-USB-kontakter och en 3,5 mm ljudutgång, och i slutet finns en strömknapp med en indikator. Som ett resultat av design Sony Reader PRS-T1 Det ser mer ut som en överdimensionerad Sony Ericsson Xperia-smarttelefon än den legendariska PRS-500 och 600. Att byta ut aluminium mot plast ger det inga poäng i ögonen på fans av tidigare läsare från det japanska märket, men den här modellen kommer säkert att hitta sin köpare .

Funktioner, gränssnitt

Sony Reader PRS-T1 har en komplett uppsättning avancerade enhetsegenskaper - 6-tums e-ink Pearl-pekskärmar, microSD-kortläsare, ljudspelare och Wi-Fi-modul. Men den viktigaste egenskapen hos den nya produkten är att den kör Android OS, vilket innebär att den potentiellt är öppen för betydande mjukvaruförbättringar med alternativ firmware.

I standby-läge visas omslaget till boken du just nu läser på skärmen - det här är den bästa skärmsläckaren vi har sett i e-böcker. Om du vill kan du lägga din egen bild på skärmsläckaren eller ta bort vilken bild som helst. Huvudskärmen består av två skrivbord och svepning mellan dem stöds inte. Den andra skärmen visar sekundära funktioner som en webbläsare, anteckningar, ordböcker, samt multimediainnehållsvisning och en inställningsmeny. Det senare låter dig anpassa applikationernas beteende så detaljerat som möjligt.

Överst i den första tabellen finns omslag, titel, författare och den tid då du senast läste boken. Den mellersta delen av fönstret visar de tre senaste tilläggen till ditt virtuella bibliotek, och längst ner finns tre brickor för sektionerna Böcker, Butik, Tidskrifter och Samlingar. I var och en av dessa sektioner kan du visa innehållet i rutor eller listform och sortera det efter tid, titel, författare, filnamn och senast öppnade tid. Om det finns för många filer kan du använda sökningen. Knappen längst till höger tar upp snabbmenyn, bakåtknappen tar dig tillbaka ett steg och hemknappen tar dig till startskärmen - helt typiskt beteende för Android-enheter.

Sidor kan vändas med hjälp av hårdvaruknapparna i det nedre vänstra hörnet av frontpanelen eller med hjälp av pekskärmen. Att bara röra motsvarande kant på sidan fungerar inte. Du måste "svepa" med fingret eller pennan. Om så önskas kan du i inställningarna ändra dess riktning - från vänster till höger eller vice versa. Dialogrutan för att ändra typ av textvisning tas fram genom att trycka på Meny-knappen, där du kan välja ett av sju förinställda teckensnitt och åtta storlekar. I tilläggsmenyn kan du också välja sidvisningsläge (original, kolumner, skalning), beskärningsläge (original, manuell, automatisk) och inställningar för skärmens ljusstyrka och kontrast, oavsett hur roligt det kan låta i förhållande till elektroniskt papper. Innehållsnavigering, text och handskrivna anteckningar, samt sökning och ändring av standardtextorienteringen är också tillgängliga.

Användning av läsaren avslöjade inte några allvarliga brister kan bara göras på den glansiga finishen på frontpanelen och den inte särskilt bra placeringen av rullningsknapparna. Jag gillade: den kontrasterande e-ink Pearl-skärmen, minimal vikt, design i stil med Sony Ericsson, ljusa färgalternativ och bra funktionalitet för pengarna.

Videorecension av Sony Reader PRS-T1

Resultat

Sony Reader PRS-T1 är den enda aktuella e-bläckläsarmodellen från det japanska premiummärket. En tunn, lätt och vacker e-läsare kommer säkert att tilltala tjejer, men mer avancerade användare kommer att uppskatta den infraröda pekskärmen, närvaron av en ljudspelare, en webbläsare, möjligheten att öka lagringskapaciteten med en kortläsare, en Wi-Fi. Fi-modul och, naturligtvis, det experimentervänliga Android OS .

Jag gillade det
+ högkvalitativ e-bläck Pearl-skärm med infraröd sensor
+ anpassningsalternativ för firmware baserad på Android OS
+ officiell firmware med Russification och stöd för FB2-formatet (i februari 2012)
+ lätt, elegant kropp i tre färger
+ närvaro av en MicroSD-kortläsare och ljudspelare
+ kombination pris/kvalitet

Gillade det inte
– frontpanel i blank plast
– batterikapacitet


Specifikationer Sony PRS-T1

Sony Reader Wi-Fi (PRS-T1) (Wi-Fi/3G) Barnes & Noble NOOK
The Simple Touch Reader
Kostnad (USA rekommenderas) 129,99 USD (149,99 USD vid tidpunkten för tillkännagivandet den 09.2011, kampanjreduktion till 99 USD den 12.2011) $139 / $99 (special);
$189 / $149 (special)
$99 ($139 vid tidpunkten för tillkännagivandet)
Skärm 6" E-Ink Pearl (600×800 punkter), 16 nyanser av grått 6" E-Ink Pearl (600×800 punkter), 16 nyanser av grått
Sensoriska förmågor infraröd sensor med stöd för multitouch infraröd sensor med stöd för multitouch
Minne (totalt/tillgängligt för användare) 2 GB / 1,40 GB 4 GB / 3 GB 2 GB / 0,25 GB (1 GB reserverat för systemfiler, 0,75 GB reserverat för B&N Shop-köp)
Kortläsare microSD Inga microSD
Kontakter mikro-USB, 3,5 mm ljudjack mikro-USB
Kommunikationer WiFi Wi-Fi (valfritt Wi-Fi + 3G för ytterligare $40) WiFi
Batteri 1000 mAh 1530 mAh 1530 mAh
Förklarad autonomi 1 månads läsning 30 minuter om dagen; fyller 14 000 sidor 2 månaders läsning 30 minuter om dagen; 6 veckors läsning med Wi-Fi på 2 månaders läsning en timme om dagen med Wi-Fi avstängt
Bokformat som stöds EPUB, PDF, TXT AZW, TXT, PDF, MOBI, PRC (efter konvertering: HTML, DOC) EPUB, PDF
Mediaformat som stöds JPEG, PNG, GIF, BMP, MP3, AAC JPEG, GIF, PNG, BMP, AA, AAX, MP3 JPG, GIF, PNG, BMP
Mått och vikt 174,6×111×9,5 mm, 167 g 172×120×10,1 mm, 213 g 165×127×11,9 mm, 210 g
Tillägga. funktioner Android OS, musikspelare, fotovisare, webbläsare, ordböcker, skärmsläckare, handskrivna och textanteckningar, onlinebutiker Sony Reader Store och Google Books Stereohögtalare, webbläsare, ordbok, sociala funktioner, MP3-spelare, Läs-till-mig-funktion, skärmsläckare Android 2.1, webbläsare, ordbok, sociala funktioner, skärmsläckare
Utrustning Micro-USB/USB-kabel, penna i plast Mikro-USB/USB-kabel Laddare, mikro-USB/USB-kabel

Sony-företaget är redo att erbjuda människor en mängd olika e-böcker. Det bör dock beaktas att det finns både gamla modeller och nya enheter på marknaden. De skiljer sig åt i parametrar. Operativsystemet de använder är Android-serien.

Nycklarna är oftast placerade på sidopanelen. Det finns dock modifieringar med knappar under displayen. Batterikapaciteten överstiger i genomsnitt inte 800 mAh. En högkvalitativ e-bok kommer att kosta läsaren cirka 10 tusen rubel.

Egenskaper för PRS-T2-modellen

Sony PRS T2 e-läsare får mestadels bra recensioner från konsumenter. Många berömmer den för dess breda skärm. I det här fallet är det ganska enkelt att ändra teckensnittet. Tillverkaren tillhandahåller också många stilar. Tyvärr stöder inte denna e-bok videofiler. Det är också viktigt att notera att batterikapaciteten är 650 mAh.

Enligt ägarna laddas den på cirka 25 minuter. Nycklarna i den presenterade modifieringen finns på sidopanelen. Denna e-läsare har ingen högtalare. Upplösningen på denna enhet är 820 x 450 pixlar. Själva processorn är inställd på 2,2 MHz. Du kan köpa den här e-boken i butiker till ett pris av 12 tusen rubel.

Recensioner av boken PRS-T1

Sony PRS T1 e-läsare har varit mycket efterfrågad den senaste tiden. Först och främst är det viktigt att nämna närvaron av en arrangör. Om det behövs kan du använda accelerometern. Enheten har också en stor ordbok. När det gäller funktionalitet är den här e-boken betydligt överlägsen andra modeller. Först och främst har användaren möjlighet att välja text. Modellen har även en ritfunktion. Du kan köpa enheten för 15 tusen rubel.

Beskrivning av PRS-950-enheten

Sony 950 e-läsare får bara positiva recensioner från kunder. Ett hörlursuttag ingår. Det är också viktigt att notera att enheten stöder Wi-Fi. Vid behov kan textstilen enkelt ändras. I det här fallet krävs ingen Russifier.

Modellen har ingen accelerometer. Det är också viktigt att notera att modellen inte har någon ritfunktion. Däremot kan användaren göra anteckningar i texten. Vid behov kan du köpa nya böcker genom butiken. Användaren kan köpa den presenterade e-boken till ett pris av 13 tusen rubel.

PRS-900 parametrar

Denna e-bok är producerad med en upplösning på 800 gånger 620 pixlar. Enligt ägarna går det snabbt att vända blad. Många köpare noterar också enhetens intressanta design. Modellen har dock fortfarande nackdelar. Först och främst är det viktigt att nämna avsaknaden av en understrykningsfunktion.

Denna modell kan inte heller skryta med ett bra batteri. Skärmen i enheten har en diagonal på 6 tum. Vid behov kan accelerometern slås på. Modellen använder även en FM-mottagare. Hörlurar får anslutas till e-läsaren. Denna modell har ingen högtalare. Det är också viktigt att nämna en bra ordbok. E-läsaren har även en stor butik där du kan köpa många nya och intressanta böcker. Denna enhet säljs till ett pris av 9 tusen rubel.

Egenskaper för modell PRS-303

Många kunder gillar den här e-boken. Den har dock bara en 5,5-tumsskärm. I sin tur är upplösningsparametern 560 gånger 400 pixlar. Denna e-läsare har ingen accelerometer. En högkvalitativ arrangör förtjänar också uppmärksamhet. Om så önskas kan du använda en FM-mottagare.

Denna modell har också många spel. Det finns dock inget bokläsningssystem. E-boken stöder alla större textformat. Matrisen i enheten är installerad i Pearl-serien. Operativsystemet som används är Android. Enligt ägarna går det snabbt att vända blad. Dessutom har modellen sällan problem med Wi-Fi. Denna e-bok kostar cirka 15 tusen rubel.

Recensioner av boken PRS-T5

Denna e-bok är efterfrågad. Den har många funktioner. Det är också viktigt att notera att enheten kommer med ett stort antal textstilar. Användaren kan också ändra teckensnitt och storlek på bokstäver. Tyvärr har enheten ingen FM-mottagare. Arrangören är dock installerad.

E-boken har även flera spel. Vid behov kan du ansluta hörlurar. Den presenterade modifieringen har inget avläsningssystem. Ordboken som används är grundläggande, men den kan uppdateras vid behov. Nuförtiden kostar den här e-boken cirka 12 tusen rubel.

Beskrivning av PRS-350-enheten

Modellen Sony 350 (e-läsare) har mycket bra parametrar. Tillverkaren tillhandahåller en 6-tumsskärm. Upplösningen på denna e-bok är 820 x 650 pixlar. Matrisen i enheten används från Pearl-serien. Enligt ägarna är de medföljande batterierna i modellen bra. Ägare talar också positivt om enhetens design. Den har ingen högtalare. Det är också viktigt att notera att e-läsaren inte har en accelerometer.

Styrkor inkluderar en högkvalitativ ordbok. Denna modifiering väger exakt 180 g Enheten har 2 GB inbyggt minne, varav endast 1,7 GB är tillgängligt. Den har inget queer-tangentbord. En utmärkt bokhandel förtjänar också uppmärksamhet. Enheten har ett avläsningssystem. Sony PRS 350 e-läsare kostar cirka 9 tusen rubel.

PRS-120 parametrar

Den här e-boken är producerad med Bluetooth-stöd. Således kan du snabbt utbyta information med vänner. Problem uppstår sällan med att öppna testdokument. Om man tror på köparna så är FM-mottagaren bra. E-läsaren använder också en accelerometer. Vid behov kan text från displayen markeras. Du får också göra små anteckningar i böcker. Denna modell kostar bara 10 tusen rubel.

Egenskaper för PRS-360-modellen

Denna Sony e-läsare är mycket efterfrågad och har sin mångsidighet. I det här fallet är skärmupplösningen 600 gånger 450 pixlar. För närvarande ligger processorfrekvensen på cirka 2,1 MHz. Denna modell har ingen högtalare. Det är också viktigt att notera att enheten inte innehåller spel. Det finns dock ett stort ordförråd. Modellen har en understrykningsfunktion. E-läsaren har ingen extra skärm. Idag kostar det cirka 15 tusen rubel.

Recensioner av boken PRS-T3

Sony T3-modellen (e-läsare) får olika recensioner från användare. Först och främst pekar ägarna på enhetens intressanta design. De noterar också bra rullningsknappar. Modellen har en ritfunktion. E-boksarrangören förtjänar särskild uppmärksamhet. Om det behövs kan du använda accelerometern. För att ansluta enheten till en dator finns det en USB-kontakt längst ner på fodralet. Sony PRS T3 e-läsare är inte utrustad med ett virtuellt tangentbord.

Enheten har en stor ordbok, och användaren kan uppdatera den om så önskas. Operativsystemet i e-boken är inställt på Android som standard. Det uppladdningsbara batteriet ingår som standard. Enligt ägarna laddas den på cirka 25 minuter. Matrisen i enheten används i Pearl-serien. Om vi ​​pratar om parametrarna för e-boken är upplösningen 700 gånger 540 pixlar. Hörlursuttaget är placerat nära knapparna. Kroppen på denna modell slits inte ut och är ganska hållbar. Bland bristerna är det viktigt att nämna bristen på en FM-mottagare. Dessutom har modellen inga spel. Sony PRS T3 e-läsare kostar cirka 8 500 rubel.

Beskrivning av PRS-910-enheten

Denna Sony e-läsare har allt du behöver för ett bekvämt tidsfördriv. Om så önskas kan användaren köpa en ny bok via butiken. Modellens processor är 2,2 MHz, och operativsystemet är Android. Nycklarna är i detta fall endast placerade på sidopanelen. Den angivna bilden stöder e-boken.

Det är också viktigt att notera att modellen har en textmarkeringsfunktion. Anteckningar kan dock inte tas. Enheten har en omfattande ordbok. E-boken har inget lässystem. Enheten stöder textfiler i TXT- och Adobe-format. Det finns inga spel i det här fallet. Du kan köpa den presenterade e-boken till ett pris av 12 500 rubel.

PRS-355 parametrar

Denna Sony e-läsare låter dig vända sidor mycket snabbt. Enligt ägarna är det inga problem med textval. Nycklarna i den här enheten finns på sidopanelen. Batterierna i e-läsaren är av litiumjontyp och deras kapacitet är 700 mAh. Det presenterade exemplaret väger exakt 172 g.

Modellen har ingen extra skärm. Det är också viktigt att nämna närvaron av Wi-Fi, men bluetooth tillhandahålls inte av tillverkaren. Det finns ingen högtalare i det här fallet. Operativsystemet för e-boken används i Android-serien. Nuförtiden kan du köpa den här modellen för 13 tusen rubel.

Egenskaper för PRS-400-modellen

Denna Sony e-läsare har en FM-mottagare. Modellen har även olika spel installerade. Operativsystemet i enheten är Android-serien. Nycklarna i detta fall är placerade på sidan. Den angivna e-läsaren väger endast 192 g med batterier. Skärmen är 6,5 tum.

Det finns ingen accelerometer i den presenterade enheten. Det är också viktigt att notera att det finns ett system för högläsning. Bland funktionerna är det nödvändigt att nämna textunderstrykningar. Användaren kan även lämna anteckningar i boken utan problem. Den presenterade enheten stöder inte Bluetooth. Du kan köpa en e-bok i butiker för 12 tusen rubel.